Visum eller inte - vad gäller?
Efter ett förslag från en av medlemmarna tänkte jag försöka sammanfatta lite vad som gäller om att åka som au-pair till olika länder. Har in mer information eller ser att något är fel så hör av er! :)
EUROPA
Storbritannien- Då de är med i EU så har man "fri" tillgång och kan åka utan större problem. Det kan hända att du måste anmäla dig till "kommunen" du bor i. Men ett direkt visum ska inte behövas.
Irland - De är också med i EU så inget visum behövs här heller.
Spanien - EU
Frankrike - EU
Tyskland - Trots att dom är med i EU så krävs det att man meddelar kommunen där man ska bo att man bor där.
Danmark - Här måste du också registrera dig. Man måste till och med betala skatt om du är au-pair i Danmark.
Registrering krävs i alla länder även om det är i Europa/EU-länder.
Nordamerika
USA - När du åker till USA som au-pair krävs ett visum . Och för att få detta visumetså måste du åka via en förmedling.
Kanada - Visum krävs.
Oceanien
Nya Zeeland - Hit krävs också ett visum.
Australien - Ska du till Australien måste du också ha visum och det heter Work and holiday visa. Kan man endast få 1 gång (finns 1 undantag) .
Jag kommer uppdatera denna med länkar och mer info efterhand då jag inte har koll på allt nu. Kommer också försöka hitta länkar och så till er. Har ni några synpunkter eller vet något så dela gärna med er!
Skicka antingen via PM eller här!
Bildkälla : wikimedia commons
/ J
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game" Sajtvärd för aupair.ifokus.se/ & bakverk.ifokus.se/
Faktiskt så ska man anmäla sig i hela EU, annars gäller inte den statliga sjukförsäkringen om något händer.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#1 Okej. Det visste jag inte. Tack för att du sa det! Ska skriva in det då :)
/ J
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game" Sajtvärd för aupair.ifokus.se/ & bakverk.ifokus.se/
Precis som #2 säger behöver man inte alltid ett visum, men man måste ändå registrera att man bor där. Ska man utanför EU så är ett visum ett måste dock. Vissa land har ett avtal med Sverige, men andra har det inte. T:ex USA kan man åka till men man behöver ett visum och lite andra saker, men Japan har inget avtal med Sverige vilket betyder att man inte lagligt kan arbeta som au pair där (om man inte har ett annat arbete som ger en ett visum och på sidan om det man tar hand om barn).
Tänkte bara nämna det.
"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"
#3 Tack för infon!
Har uppdaterat väldigt lite än så länge, då jag haft tankarna på annat håll. Men hoppas jag får till det snart :)
/ J