Vad gör man om det inte funkar?
**Ja vad gör man då om det inte funkar med familjen?
**
Om du åker med en förmedling så har du en kontaktperson i landet du bor som du tar kontakt med vid problem. Om jag förstått rätt så får du chansen till en ny matchning och eventuellt bo hos din kontaktperson tills du fått en ny familj.
Åker du privat så är det lite svårare. Du kan ju söka snabbt efter en ny familj och ta första bästa, men det är ju inget bra alternativ precis. Har du tur har du ju fått några vänner där du bor och kan kanske få sova hos dem ett par nätter medan du verkligen söker efter en ny familj. Om du har undanstoppade pengar kan du alltid ta in på hostel/B&B/hotell , för att där söka efter ny familj.
I värsta fall så är enda chansen att åka hem, vilket är väldigt tråkigt så klart om man fortfarande vill vara kvar.
Att tänka på när du åker privat är att ha ett kontrakt med familjen som skrivs på innan du åker iväg. Det bör finnas 3 kopior på detta kontraktet, du ska ha ett , familjen ett och ett som båda parterna skriver på.
En viktig sak i alla lägen är att kommunicera med familjen!
/ J
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game" Sajtvärd för aupair.ifokus.se/ & bakverk.ifokus.se/
Jag åkte tyvärr privat. Det fungerade inte bra och till slut fick jag sparken när jag sade ifrån om behandlingen. Jag hade ingen att vända mig till för hjälp.
Jag var hos några familjer på intervjuer. Fick ett jobb på birdstreet i london. Perfekt läge, men pappan i familjen kändes fel. Så jag litade på magkänslan och flyttade hem till sverige igen.