Annons:
Etikett2-nordamerika
Läst 1330 ggr
mmaliinxx
2015-01-29 13:08

Mobil och bankkort

Hej! Jag har längre velat åka som au pair till USA och planerar att göra det inom ett års tid. Innan dess måste jag dock ta mitt körkort och gå ur gymnasiet… Men jag har ändå lite frågor som jag inte hittat svar på någon annanstans; 

Hur gör man med pengar? Jag vet ju att man får betalt varje vecka och att familjen brukar hjälpa till att  ordna med ett konto där man har dem, men hur gör man med t ex sitt egna bankkort från Sverige? Kan det användas i USA och ska man ta med det? Samt ska man ha med sig extra pengar? (läst att vissa tagit med sig 20-30 000)

Undrar även angående mobil; Jag har en mobil med abonnemang och bindningstid (som kommer hinna gå ut), det står min mamma fortfarande för även om jag fyllt 18. Problemet är att jag vill ju gärna ha en ny mobil, har nu en iphone 4S som är lite trasig osv, men då, eftersom att jag är 18 nu, kommer jag få skaffa annat abonnemang i samma veva och stå för det själv. Då tillkommer ju en bindningstid på detta… brukar väl va 24 månader. Funkar ju inte alls om jag ska till USA liksom. Är det då bättre att jag köper en ny mobil kontant innan jag åker och ordnar simkortet i USA eller hur ska man göra?  

Skulle även uppskatta tips om agenturer ni åkt med! Jag står mellan Cultural Care och STS, finns det någon som har erfarenhet utav dessa? Både potisiva och negativa uppskattas! Eller har ni kanske tips om någon som är bättre? :D 

Tack på förhand!! /Malin, blivande aupair😍

Annons:
leemland
2015-01-29 19:06
#1

Kan inte svara på alla dina frågor men ska försöka ge dig ett litet svar i alla fall 🙂 

Angående mobil: Jag anser att det i så fall är bättre för dig att köpa en mobil kontant och kanske överföra ditt nuvarande nummer(om du nu vill ha kvar det) till ett kontantkort. För det är som du säger du får ju en abonnemangsavgift som du måste betala varje månad. Och det är ju oftast omkring 200kr och upp, och dom pengarna kan man ju ha roligare för 😉 Och när du väl är i USA lär du antingen få ett nummer av familjen eller skaffa ett själv. 😛 Så hade jag varit som du hade jag nog valt att betala kontant för telefonen istället. 

Jag har hört(av en kompis) att om du någon gång gått hos en kurator/psykolog eller något sånt(anledning kvittar) så får du inte åka med STS. 

Hoppas du fick lite svar i alla fall 🙂 Hoppas någon annan kan fylla i luckorna jag missat😛 Är det något så skriv igen  🙂

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Upp till toppen
Annons: