Annons:
Etikett8-övrigt
Läst 1170 ggr
Calcifer
2014-08-20 16:38

Det värsta som hänt dig?

Vad är det värsta som hänt dig som au pair? Vilken sits har du suttit i som varit helt galen och negativ?

För mig var det en familj där mamman kort och gott var tokig. Pga ett harmlöst missförstånd om ingenting alls slängde hon ut mig på gatan på nyårsafton när jag hade 2 pund i plånboken, ingen mobil, var 19 år gammal och hade ingenstans att ta vägen. Jag fick inte låna telefon för att ringa någon, de hade tidigare stängt av internet och låtsades sedan att det inte fungerade för att jag inte skulle kunna kontakta någon (jag hörde henne erkänna det i telefon till en vän) och det sista hon gjorde innan hon bokstavligen körde ut mig på gatan var att kalla mig ful, tjock och efterbliven. Jag har aldrig varit så rädd och hjälplös i hela mitt liv. Som tur var löste det sig efter att jag gick till lokala biblioteket där jag fick låna telefon efter att ha gråtit en skvätt och jag fick tag i en vän vars pappa åkte 4 timmar på själva nyårsafton för att hämta upp mig. Utan dem vet jag inte vart jag hade tagit vägen.

Någon annan som varit med om en hemsk situation? Beskriv gärna om ni lärt er något från situationen också. Jag t:ex har lärt mig att "det löser sig". Jag har ju stått där, bokstavligen hemlös och utan mer än en väska och ingenting mer och ändå lyckats överleva, så jag får inte längre panik över att t:ex resa eller över att saker kan gå fel.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
Stephanie
2014-08-20 16:42
#1

Vad hemskt! Vad hände sen då? Fick du lön för tiden du varit där osv?

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Honestyisdead
2014-08-20 16:45
#2

Jag fick sparken för att jag sade ifrån om att det inte ingick att plocka upp bananskal från golvet i mitt jobb (dom slände sånt på golvdt när dom ätit) Sade också att det inte var ok att lämna disken de dagar jag var ledig så jag fick ta allt på måndagen. Och sa till att det inte var ok att skälla på mig när hon i huvudet hade ändrat reglerna om lämning pp skolan.

Då skrek hon att jag skulld gå upp till mitt rum, vilket jag vägrade. Jag stack till en väninna. Bokade resa hem till nästa dag.

Sov hos "min familj" eftersom jag packade. På morgonen när jag kom ner för en macka sa kärringen "du vet att man ställde om klockan inatt va?" Då var jag en timme försenad. Fick ta mig själv med taxi till tåget. Sedan byta tåg i cdntrala london. Leta mig fram på flygplatsen. Hann precis i tid och sen grät jag. Hade aldrig rest ensam innan.

Calcifer
2014-08-20 17:04
#3

#1 Nej, inte för de timmar jag hade arbetat sedan senaste gången jag fick lön. Jag fick en halvtimma på mig att packa mina saker annars skulle hon ringa polisen.

#2 Låter liknande en annan familj jag hade.  Helt kaos alltså, och fruktansvärt orimligt.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Honestyisdead
2014-08-20 17:07
#4

#3 Ja riktig kaos. Tyvärr!

Calcifer
2014-08-20 17:35
#5

Det är ju största problemet när man åker privat, tyvärr. Det finns ingenstans man riktigt kan kräva hjälp, och vill familjen vara orimlig så kan man antingen acceptera det eller kastas ut med huvudet före. Jag har liksom haft familjer där vi båda känt att det inte kommer fungera i längden, men där vi samarbetat till sista stund ändå för att göra det trevligt för alla inblandade.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Honestyisdead
2014-08-20 17:38
#6

Ja, det var hemskt att vara helt ensam. Åker man genom argenturer får man stöd.

Hade jag kunnat åka tillbaka hade jag varit klokare ;)

Annons:
Calcifer
2014-08-20 17:47
#7

Jag kollar visserligen på au pair jobb igen, privat, men denna gången känns det annorlunda med tanke på att jag har flickvännen här och även hennes föräldrar och kontaktnät ifall något skulle hända. Skulle aldrig hamna i "hemlös" båten igen. Sen eftersom jag är äldre och har mer erfarenhet under bältet är det mycket jag skulle säga ifrån om direkt. När jag ser tillbaka på min första familj t:ex så arbetade de livet ur mig. Jag jobbade väl en 50-60 timmar per vecka men fick bara betalt för de 35 som var "riktiga" enligt dem. Det skulle jag aldrig acceptera nu.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Honestyisdead
2014-08-20 18:23
#8

Jag är för gammal nu tyvärr.

Calcifer
2014-08-20 19:46
#9

Egentligen finns det ingen Max ålder. Om man inte själv känner så då.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Honestyisdead
2014-08-20 20:19
#10

De flesta au pairer är mellan 18 och 26 år, men många länder tillåter au pairer upp till 30 års ålder.

Calcifer
2014-08-20 20:23
#11

#10 Nja, åker du privat finns det i många länder inga officiella regler som säger nej. Agenturer och länder där man behöver ett VISA är ju en annan sak.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Honestyisdead
2014-08-20 20:28
#12

Nu lärde jag mig ju en läxa senast ;)

Har dock inte sett familjer som söker au pairer äldre än 30.

Nannys däremot, men det är en annan sak.

Men även om det inte hade funnits åldersgräns har jag ett liv här nu som jag inte kan eller vill lämna. Så försent i alla avseenden.

Vildavestern
2014-08-20 20:28
#13

Har ni redan varit au pair så finns det ju alltid alternativet mothers help eller nanny beroende på hur mycket erfarenhet man har. Och då får du ju en hel del mer betalt.

Unfortunately, common sense isn't that common.

Annons:
leemland
2014-08-20 21:13
#14

Usch vad tråkigt det som hänt er :( 

Ett tips till er som tänkt åka igen är att göra ett kontrakt mellan dig och värdfamiljen. Och få det påskrivet innan ni åker iväg.  Min syster åkte privat, också via aupair-world, och hennes värdfamilj ville ha ett kontrakt så de skrevs ihop och på innan hon åkte över. Se alltid till att ha egen kopia också! :)

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Honestyisdead
2014-08-20 21:18
#15

#! 4 Vi hade kontrakt. Hjälper ingenting om det inte fungerar tyvärr.

leemland
2014-08-20 21:27
#16

#15 Okej. Vad tråkigt att det blev så då :(  
Annars kan det ju vara en säkerhet.

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Calcifer
2014-08-20 22:11
#17

Egenskrivna kontrakt är INTE juridiskt bindande. Så oavsett om man har ett eller inte så är det absolut ingen säkerhet om man har en oresonlig familj.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Upp till toppen
Annons: